Defiance

De eerste en laatste raderstoomboot van Nederland

Raderstoomvaart in Nederland

Een kort geschiedenislesje. Stel je eens voor: nog maar tweehonderd jaar geleden voer het eerste stoomschip het Koninkrijk der Nederlanden binnen. Deze historisch gebeurtenis vond plaats op 8 mei 1816. Onder belangstelling van duizenden Rotterdammers op de kant stoomde een dag later het Engelse raderstoomschip Defiance (De uitdaging) de haven van Rotterdam binnen. Een wereldwonder! De mensen konden hun ogen niet geloven. Een schip dat voer zonder gebruik van de wind. Ook Koning Willem I was onder de indruk.

Nederland op stoom

Tijdens zijn jaren in Engeland was hij gefascineerd geraakt door de mogelijkheden van de stoommachine en de industriële revolutie. In Nederland ging vervoer over water in die tijd met zeilschepen en trekponten. Nederland liep achter, maar Koning Willem I was voor vernieuwing. Hij gaf Gerhard Roentgen opdracht een stoomschip te bouwen. Onder leiding van de koning werd de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij opgericht. En in 1823 kon de eerste Nederlandse stoomboot te water worden gelaten. Een veerpont over het Hollands Diep genaamd Wilhelmina. Hierna ging het snel. Er verschenen steeds meer stoomschepen op de Nederlandse rivieren en het aantal rederijen groeide snel. Ons land raakte op stoom.
Ook aan de wal werd stoom toegepast. Windmolens werden vervangen door stoomgemalen. Cruquius, gebouwd in 1849, was lange tijd zelfs het grootste stoomgemaal ter wereld. In de textielindustrie deed de stoommachine zijn intrede en ook in de scheepsbouw ging men over op stoomschepen. Vanaf 1888 ging men in Rotterdam en Amsterdam ook stoomschepen bouwen voor de zeevaart.

Vervoer op stoom toen en nu

Op 20 september 1839 werd de eerste spoorlijn in Nederland feestelijk geopend. De stoomlocomotief ‘De Arend’ deed er 25 minuten over om van Amsterdam naar Haarlem te rijden. In Rotterdam werd in 1858 het Maasstation in gebruik genomen. Hier kon de moderne reiziger van toen overstappen van de trein op de raderstoomboot om zo de reis in de gewenste klasse verder te vervolgen. Het Maasstation werd in WOII zwaar beschadigd en is nadien afgebroken en niet meer teruggekomen. Maar de laatst bewaarde originele raderstoomboot van Nederland treft u nog wel op deze historische plek aan De Maas.