culinaire trends, culinair, trends, foodtrends, totale beleving horeca,

Culinaire trends

Culinaire trends staan volop in de belangstelling!

Het zal niemand ontgaan zijn: vers, gezond en verantwoord voedsel is voor mensen die uit eten gaan steeds belangrijker geworden. Toch wordt het vleesgerecht nog steeds het meest besteld. Een combinatie van vlees en vis is tweede favoriet en een volledig visgerecht staat op plaats drie. Het minst populair, maar nog steeds sterk in opkomst, is het vegetarisch hoofdgerecht. Brood blijft een belangrijk onderdeel bij de maaltijd en ook soep wordt regelmatig geserveerd. Een toetje neemt af in populariteit volgens kenners van culinaire trends.

 

Verse, lokale producten zijn hip

Het menu wordt authentieker en eenvoudiger, zonder allerlei schuimpjes en dergelijke. Tot voor kort was het  populair om te experimenteren met vergeten groenten.  Nu zie je hetzelfde met vlees gebeuren. Onbekende delen als de jodenhaas en bavette staan hip op het menu. Slagers worden de nieuwe rocksterren. Wat van ver komt vinden Nederlandse gasten niet per definitie lekker – integendeel. Culinaire kenners zijn eensgezind in hun voorspelling dat lokaal geproduceerde producten nog gewilder worden dan ze nu al zijn. Restaurants maken er een sport van om zo lokaal mogelijk te zijn. De vis halen ze uit de nabijgelegen rivier of uit de Noordzee, de kaas van een boerderij uit de buurt. Superfoods waren wellicht dé trend van 2015, maar daar blijft het ook bij. Eigenlijk zijn superfoods een lachertje. Mensen willen gewoon vers eten waarbij groente een groot deel van het bord in beslag mag nemen.

 

Dinnercruise met De Majesteit

Nederlanders gaan steeds vaker buiten de deur eten en blijven bovendien steeds langer aan tafel zitten. Ook de keuze van de locatie speelt een steeds belangrijker rol. Restaurants te over op mooie, aparte, originele of gekke locaties. Een veerpont, een laboratorium, een treinstation, een watertoren of een museum. In dit rijtje past ook zeker een dinnercruise met De Majesteit. De totale belevenis is hier heel belangrijk, waarbij alle zintuigen worden betrokken.

 

Culinaire trends

Deze zomer opent in Londen een restaurant waar mensen naakt naartoe kunnen. The Bunyadi is een pop-up restaurant dat drie maanden open zal zijn. De bediening en de andere crewleden zullen ook naakt rondlopen in het restaurant. De oprichters willen mensen de kans geven om te genieten van een avond uit zonder onzuiverheden: geen chemicaliën, geen kunstmatige kleurstoffen, geen elektriciteit, geen gas, geen telefoon en zelfs geen kleding. Het gaat volgens de eigenaren om het terugkeren naar de natuur. Er is al een wachtlijst …